Missie en Uitgangspunten
De missie
Wij zijn een laagdrempelige school die midden in de wijk staat
en leerlingen begeleidt om zelfstandige, zelfbewuste en sociale kinderen te
worden die ieder naar eigen mogelijkheden maximaal presteren.
Onze uitgangspunten
Kinderen moeten een ononderbroken ontwikkeling doormaken
We hebben leerlijnen ontwikkeld met tussenstappen en
regelmatige controle- en toetsmomenten. Uit de resultaten van de toetsen blijkt
hoe het kind vordert op de leerlijn. De leerkrachten overleggen, stemmen af en
werken samen om een ononderbroken ontwikkeling te realiseren.
Kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen in hun eigen tempo en met eigen mogelijkheden
In ons onderwijs houden we rekening met de verschillen tussen
kinderen. Niet ieder kind leert op dezelfde manier. Door gebruik te maken van verschillende
aanbiedingsvormen en dag- en weektaken streven we naar onderwijs op maat.
Het onderwijs moet rekening houden met de verschillende ontwikkelingsfasen
Ons onderwijs is zo ingericht, dat we in de jongste groepen ontwikkelingsgericht
werken en vanaf groep drie geleidelijk overgaan naar het meer vakgericht
werken.
De school moet tijdig problemen signaleren en oplossen
Als door observatie/toetsing blijkt, dat een kind
moeilijkheden in de leerstof ondervindt, krijgt het extra hulp van de eigen groepsleerkracht of van de extra begeleider. De
groepsleerkracht/extra begeleider kan hierbij ondersteuning krijgen van een intern
begeleider die de algemene leerlingenzorg coördineert en toeziet op het gebruik
van het leerlingvolgsysteem.
We volgen onderwijskundige ontwikkelingen
We combineren ‘het goede van vroeger en het goede van nu’ en
volgen de onderwijskundige ontwikkelingen. De komende jaren werken we aan 21e-eeuwse vaardigheden. Door een
goede organisatie, een evenwichtige planning en een doelgerichte aanpak beïnvloeden
we de prestaties van de leerlingen op een positieve manier.
We zijn een veilige, gezellige school
Onze school is gezellig en kindvriendelijk ingericht. De materialen
staan in open kasten en zijn daarmee toegankelijk voor de kinderen. De afspraken
die we met de kinderen maken, zijn gericht op het scheppen van een optimaal
speel- en werkklimaat, zodat kinderen optimaal kunnen presteren.
We motiveren leerlingen
We benaderen kinderen op een positieve manier en bieden hen
een uitgekiend lesrooster met een evenwichtige dagindeling met een
verscheidenheid in werkvormen.
We houden leerresultaten voortdurend bij
Naast de gegevens die we uit observaties en toetsen die
behoren bij de methodes verkrijgen, hanteren we een leerlingvolgsysteem. Dit
bestaat uit niet-methodegebonden toetsen die we voor de verschillende vakgebieden
in vastgestelde periodes in het schooljaar afnemen.
De zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van kinderen vergroten
Door gebruik te maken van dag- en weektaken, materialen met
zelfcontrole en door dagelijks terugkerende momenten van zelfstandig werken,
vergroten kinderen de zelfstandigheid en de eigen verantwoordelijkheid.