Onze missie
De Vondelschool creëert een inspirerende leeromgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen tot een zelfbewuste en nieuwsgierige wereldburger.
Onze visie
Onze visie op leren:
Wij bouwen aan een sterke gemeenschappelijke kennisbasis, waardoor onze leerlingen dezelfde taal spreken, met elkaar kunnen samenwerken en met en van elkaar kunnen leren. Een gedeelde kennisbasis is een voorwaarde om goed met elkaar te kunnen communiceren (Hirsch, 2016).
Vanuit de cognitieve psychologie weten we dat die kennis werkt als een soort mentaal klittenband, waaraan verdere kennis beter blijft kleven (Stanovich, 1986). Hoe meer leerlingen weten, hoe meer ze kunnen leren.
Onze visie op leren organiseren:
Daarom werken wij op de Vondelschool met een geïntegreerde benadering van onderwijs waarbij kennisoverdracht, het aanleren van vaardigheden en het toepassen ervan samenkomen in thematisch werken. Deze veelomvattende, evidence-informed aanpak verrijkt de leerervaring van onze leerlingen en bereidt hen in een veilige omgeving voor op een dynamische toekomst.
Geïntegreerd onderwijs:
Kennis als fundament: Ons onderwijs legt een sterke basis door de overdracht van kennis in taal, rekenen en kennis van de wereld. Dit vormt de fundamenten waarop verdere ontwikkeling wordt gebouwd. Voor het aanleren van nieuwe kennis maken wij gebruik van het model van Expliciete Directe Instructie.
Ontwikkeling van vaardigheden: Met de aangeleerde kennis leren onze kinderen vaardigheden te ontwikkelen zoals kritisch denken, samenwerken en ook creatieve en digitale vaardigheden. Leerlingen krijgen de kans om deze vaardigheden te ontwikkelen en toe te passen in diverse contexten.
Toepassing in Thematisch Werken: Thematisch werken biedt een contextuele en betekenisvolle omgeving waarin leerlingen hun opgedane kennis en vaardigheden kunnen toepassen. Dit zorgt voor een dieper begrip van het geleerde bij de leerlingen.
Voor schooljaar 2025-2026 betekent dit het volgende:
In lijn met onze onderwijskundige visie starten wij komend schooljaar vanaf groep 4 t/m 8 met thematisch en geïntegreerd werken aan wereldoriëntatie, burgerschap, begrijpend lezen en taal, met behulp van de aanpak Wetenswaardig. Deze manier van werken sluit aan bij een evidence-informed onderwijsbenadering, waarin leerlingen leren binnen samenhangende thema’s die kennisrijk, betekenisvol en uitdagend zijn. We stimuleren hiermee zowel kennisverwerving als kritisch denken, taalontwikkeling en samenwerking.
De kleutergroepen blijven thematisch werken zoals ze gewend zijn, op basis van de doelen van het SLO (Stichting Leerplanontwikkeling), afgestemd op hun ontwikkelingsfase en belevingswereld. In groep 3 ligt de nadruk op aanvankelijk lezen, schrijven en rekenen. Zij sluiten, waar mogelijk, aan bij de kleuterthema’s en doen mee met de schoolbrede thema’s.
Komend schooljaar zij twee themaperiodes schoolbreed gepland:
- In het najaar, rond de Kinderboekenweek, met als thema Vol avontuur.
- In het voorjaar, voorafgaand aan de meivakantie, met een thema dat we schoolbreed kiezen en uitwerken.
Op deze manier werken we toe naar meer samenhang, diepgang en betrokkenheid in ons onderwijs. Onze studiedagen staan voornamelijk in het teken van de implementatie van onze nieuwe werkwijze en de kleuters zullen zich richten op de mondelinge taalvaardigheid en luistervaardigheid (Close Reading/Listening).
Visie op professionaliteit:
Deskundigheid ontwikkelen: Leerkrachten zullen worden aangemoedigd en ondersteund bij het ontwikkelen van expertise op het gebied van thematisch werken. Dit omvat trainingen, workshops en mogelijkheden voor samenwerking om effectieve methoden toe te passen.
Samenwerking bevorderen: Omdat thematisch werken vraagt om een geïntegreerde aanpak, wordt samenwerking tussen leerkrachten gestimuleerd in de vorm van leerteams die wekelijks bij elkaar komen. Dit creëert een lerende gemeenschap waarin ideeën en ervaringen worden gedeeld, wat de professionalisering bevordert.
Reflecteren op de eigen onderwijspraktijk: Leerkrachten worden aangemoedigd om op hun praktijk te reflecteren. Dit omvat het evalueren van de effectiviteit van thematisch werken en het aanpassen van benaderingen op basis van feedback en observaties.
Visie op veranderen:
Onze visie op thematisch werken en de bijbehorende professionalisering van leerkrachten streeft naar een dynamisch onderwijsklimaat waarin leerlingen worden gestimuleerd om te groeien, terwijl leerkrachten zich blijven ontwikkelen als bekwame en betrokken professionals. Als lerende school zijn wij continu bezig met het analyseren en evalueren van onze resultaten en gemaakte keuzes. Wij houden onszelf op de hoogte van nieuwe inzichten op het gebied van effectief onderwijs en maken bewuste keuzes in wat we willen veranderen en verbeteren.
Onze kernwaarden:
Goed en waardevol onderwijs is verankerd in de kernwaarden van het openbaar onderwijs: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Wij hebben deze kernwaarden ingevuld voor onze eigen school:
Gelijkwaardigheid:Wij streven naar een omgeving waarin alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, gelijke kansen krijgen. Dit bevordert een veilige leeromgeving waarin elke leerling kan groeien.
Vrijheid: Wij bevorderen een cultuur van respect voor verschillen en stimuleren onze leerlingen om actief bij te dragen aan een positieve en inclusieve leeromgeving.
Ontmoeting: Wij creëren een omgeving waarin leerlingen, ouders, leerkrachten en andere betrokkenen de kans krijgen om met elkaar in contact te komen, ervaringen te delen, begrip op te bouwen en van elkaar te leren.